Uadressert reklame uønsket

Jeg vil ikke – VIL IKKE – ha reklame i postkassen. På lokket står det en lapp: “Uadressert reklame uønsket”. Jeg synes det er ganske grei tekst, ikke så vanskelig å forstå, er det vel? Jeg synes det er fullstendig unødvendig å bruke ressurser på å designe, trykke og distribuere masse glorete reklame som jeg må transportere fra postkassen til den blå søppeldunken, for deretter å måtte betale for at renovasjonsselskapet skal transportere papiret til sortering og resirkulering eller (ofte dessverre (tror jeg)) forbrenning eller destruering.

Alt dette lå i postkassen på én dag

Av samme grunn (altså ønsket om å redusere ressurssløsing) har jeg sagt opp alle abonnement på aviser og magasiner, jeg har bedt banken slutte å sende meg brev på papir, jeg bruker e-faktura for de aller fleste regninger og lønnsslippen min får jeg elektronisk. Så hva er greia med at postbud, reklamebud og andre ikke greier å forstå hva “Uadressert reklame uønsket” betyr?

Javisst synes jeg det er morsomt noen ganger å bla i kataloger og brosjyrer. Men jeg ikke, jeg trenger det ikke. Selv om jeg som forbruker lar meg påvirke av reklame, så er jeg også fullt ut i stand til å oppsøke produkter og produsenter når jeg avdekker et behov hos meg selv for ett eller annet jeg bare kjøpe eller vite noe om.

One thought on “Uadressert reklame uønsket”

  1. Helt enig Grete! Stort sett så få vi kun reklame med Byavisa, men adresseavisa er full av reklame. Selv om vi kun har den på fredager og lørdager, så blir fort papirsøppla full av reklame jeg ikke leser.

    Det er ikke mye miljøvennlig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *